ديـــــــــسط أون لايــــــن

مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك برجاء كتابه أيميلك صحيح ليصلك رساله عليه للتفعيل الاشتراك منه
شكرا مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز 829894
ادارة المنتدي مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك برجاء كتابه أيميلك صحيح ليصلك رساله عليه للتفعيل الاشتراك منه
شكرا مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز 829894
ادارة المنتدي مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز 103798

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الموقع الرسمى لقرية ديسط - طلخا - دقهليه

ترحيب

أهلا بك من جديد يا زائر آخر زيارة لك كانت في *
آخر عضو مسجل moonway فمرحبا به

فيلم ديسط

المواضيع الأخيرة

» مؤشرات البورصة المصرية ترتفع بشكل جماعي خلال بداية تعاملات اليوم الخميس
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 12:18 pm من طرف hager medhat

» تعرف على أسعار BMW و MINI الجديدة من وكيلها مجموعة جلوبال أوتو للسيارات
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 12:17 pm من طرف hager medhat

» مؤسسة المظلات و السواتر بخصم 30 % | 0500660135 - 0555963931
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 12:00 pm من طرف hager medhat

» شركة عزل خزانات بينبع بخصم 25 % | اتصل الـأن
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:59 am من طرف hager medhat

» شركة تنظيف وتعقيم بينبع البحر بخصم 25% | اتصل الــأان
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:58 am من طرف hager medhat

» نجار بينبع بخصم 25% | اتصل الآن
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:56 am من طرف hager medhat

» أفضل شركة تنظيف وصيانة مكيفات بينبع البحر بخصم 25% | اتصل الــأن
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:54 am من طرف hager medhat

» سباك بينبع بخصم 25 %| اتصل الان
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:53 am من طرف hager medhat

» شركة مكافحة حشرات بينبع بخصم 25 % |شركة خدمات منزلية
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:51 am من طرف hager medhat

» شركة كشف تسربات المياه بينبع بخصم 25%|اتصل الآن
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:47 am من طرف hager medhat

» شركة تنظيف شقق وكنب بينبع بخصم 25% | اتصل الـأن
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:46 am من طرف hager medhat

» شركة نقل عفش بينبع بخصم 50% | اتصل الان
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:44 am من طرف hager medhat

» دينا نقل عفش بالرياض الرياض بخصم 25%| اتصل الآن
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:41 am من طرف hager medhat

» نقل اثاث داخل وخارج الرياض بخصم 25% | اتصل الآن
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:38 am من طرف hager medhat

» شركة تنظيف مكيفات بالرياض بخصم 25 % | الخيول السريعة
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:37 am من طرف hager medhat

» شركة نقل عفش شرق الرياض الخيول السريعة
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:35 am من طرف hager medhat

» شركة الخيول السريعة لنقل العفش
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:34 am من طرف hager medhat

» ونيت نقل عفش بالرياض بخصم 25 % | الخيول السريعة
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:31 am من طرف hager medhat

» شركة نقل اثاث بالرياض بخصم 25%|اتصل الان الخيول السريعة
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:28 am من طرف hager medhat

» شركة تنظيف وتعقيم منازل بالرياض بخصم 25 % | اتصل الان الخيول السريعة
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:26 am من طرف hager medhat

» مظلات سيارات الرياض بخصم 25% | اتصل الآن موقع مظلاتي
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:19 am من طرف hager medhat

» صيانة منازل بالرياض | المملكة للتنظيف |
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:18 am من طرف hager medhat

» افضل شركة تنظيف بالرياض | المملكة للتنظيف |
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:17 am من طرف hager medhat

» افضل شركة صيانة منازل بالرياض | كهربائي | سباك | نجار | المملكة للتنظيف |
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:16 am من طرف hager medhat

» شركة تنظيف بالمزاحمية | المملكة للتنظيف
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 11:10 am من طرف hager medhat

» شركات التنظيف بالرياض بخصم 25 % | المملكة للتنظيف
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 10:54 am من طرف hager medhat

» شركة مكافحة حشرات بالرياض بخصم 25 % | المملكة للتنظيف
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 10:52 am من طرف hager medhat

» شركة مكافحة حشرات بالرياض بخصم 25 % | المملكة للتنظيف
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 10:43 am من طرف hager medhat

»  شركة تنظيف مكيفات بالرياض بخصم 25 % | اتصل الان المملكة للتنظيف
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 10:42 am من طرف hager medhat

» افضل شركة تنظيف شقق بالرياض بخصم 25 % | اتصل الان المملكة للتنظيف
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Emptyالخميس ديسمبر 01, 2022 10:42 am من طرف hager medhat

.: عدد زوار المنتدى :.

4 مشترك

مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز

د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :
    ذكر عدد المساهمات : 712

. مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الأربعاء مارس 16, 2011 1:55 pm

مش هيرفعوا البصمات
    يجب أن نتوجه جميعا لصناديق الأستفتاء السبت القادم 19 مارس 2011 بغض النظر عن اختيارنا فى

الأستفتاء لا أم نعم
    لو كان العدد المسموح له باجراء الاستفتاء 40 مليون فيجب أن يكون هناك على الأقل 30 مليون مواطن

حتى نكون كالعالم المتحضر و يكون قرار الشعب هو الحاكم و المحرك للأحداث
    ليس هناك جداول انتخابية فكل من يحمل بطاقة رقم قومى من حقه الأدلاء بصوته ما عدا الشرطة و الجيش

و القضاء
    عندما كنت صغيرا - من خمسين سنة كده- كان هناك استفتاء مش فاكر كان على أيه-الزهايمر بقه

معلش-المهم رحت و أنا فرحان لسه مستلم البطاقة ساخنة و عاوز أمارس حقوقى قبل البطاقة متبرد
    رحت يا جماعة و تقريبا حسب ما أنا فاكر كان الاستفتاء حتى الخامسة مساءا المهم رحت قبل انتهاء

التصويت بساعة
    وخير الله ما أجعله خير الدنيا ضلمة و الناس ساكتة ووصلت لمقر اللجنة و أتأكدت أن اسمى موجود فى

الكشوف المتعلقة على الباب بين شوية من الأسماء بعضهم أموات من سنوات
    المهم يعنى نشيل أسماء الأموات ازاى؟ لازم حسهم فى الدنيا
    المهم دخلت للمدرسة اللى فيها اللجنة ولقيت واحد زى عامود النور المقطوم قالى بصوت جهورى رايح فين يا وله؟
    رايح أحط صوتى يا عم- قلت و أنا أرتجف
    فسمع صوته واحد من داخل اللجنة فأخرج رأسه الغليظ التى يزينها شنب كالصقر المحلق و قال لى
    أحنا خلصنا يا حبيبى روح النهاردة
    فاستجمعت شجاعتى و أعترضت: مش التصويت لغاية الساعة خمسة
    فنظر لى غاضبا و قال لى تعال يا أخوى دى آخرة المدارس اللى بتروحوها
    تعال اسمك أيه؟ فأخرجت البطاقة فبحث عن اسمى فوجده بين الكشوف و متعلم جنبى أن أنا جيت
    فقلت له و لكنى لم آتى للجنة
    فضحك ساخرا و قال لى أحنا حطينا لك صوتك
    فقلت له :كد غلط و أنا مش هسكت
    فنظر لى من أعلى لأسفل ثم قهقه ضاحكا و قال : وله أنت بتتفرج على أفلام كتير يا بابا
    يعنى كنت هتقول أيه فى الاستفتاء هات ورقتين فاضييين يا عبده خد يا عم أدى واحدة هنعلم لك فيها بنعم
    ولو كنت هتختار لا آدى ورقة تانية لا أتفضل بقى ورينا هتعمل أيه؟
    و طبعا معملتش و معرفتش أعمل حاجة
    ==المرة التانية كانت فى انتخابات رئاسة الجمهورية و رحت أحضر المسرحية و بصراحة كان فيه أقبال أكتر بشوية من تجربتى الأولى و كان فيه طابور
    و أنا واقف فى الطابور واحد سألنى هتنتخب مبارك؟ فرددت مستنكرا لا طبعا
    فتلفت حوله خائفا متدوتيش روحك فى داهية هيرفعوا البصمات من على الاستماره و يشدوك
    تلك كانت حكايتى مع الاستفتاءات و للأسف يوم السبت لن أرى أول تجربة ديمقراطية حقيقة و باشراف قضائى كامل لأننى خارج الوطن الآن
    ولو كنت موجود كنت سأصوت بلا لأننى غير مقتنع أن تلك التعديلات البسيطة هى ثمار مناسبة للثورة و هناك أشياء أكثر يجب أن تعدل الآن والا سننتظر كثيرا
    تلك رؤيتى التى لا أفرضها و لكن ما أتمناه أن الناس كلها تشارك بغض النظر عن اختيارها
    دمتم بكل خير و دامت مصر حرة
    أخوكم د- وليد الباز
    لقاء أون لاين
    لقاء أون لاين
    Admin
    Admin

الساعه الان :
    انثى عدد المساهمات : 1028

. رد: مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز

مُساهمة من طرف لقاء أون لاين الأربعاء مارس 16, 2011 4:41 pm

حكاياتك حلوة يادكتور من غير حضرتك تضامنا مع الاخوة الثوار برغم ان ثورة 52 هي كمان
    مالغيتش كلمة بك وباشا بس اللسان المصري دائما محترم ومش ممكن يغير عاداته واخد بال حضرتك

حكاية العم ابو شنبات لم تنتهي بعد لانه سمه من سمات الانتخابات بس حظك لانك من زماااااااااان اوي كنت بقيت مليونير لانهم ماشاء الله بيوزعوا فلوس الايام دي (بيشتروا صوتنا يعني لوكنت منك كنت اقول لعمو ابوشنب صوتي مايقلش عن 200جنيه ) لكن هو بصراحة طلع ذكي اوي لان لما هددته طلعلك ورقتين ....ودي اخرالمدارس اللي دخلتها يادكتور

انا عن نفسي ماكنتش بانتخب اي حد طول العشر سنوات اللي هم عمري لان بقول دايما لاي حد يسالني انتخبتي مين اقولهم (وليه اتعب نفسي واضيع صوتي وانا عارفة مقدما مين اللي هينجح)

انتخابات رئاسة الجمهورية والله اعلم ماكانش لها لجان انتخابية
    واحتمال كان لها بس انا اجهل بمكانها لان اللي كنت اعرفه ان الباشا ناجح ناجح ماشاء الله مذاكر كويس و99.9%بيموتوا في دباديبه وكنت فاكرة ان انا ال0.1اللي لم انتخب الريس وكنت فرحانة جدا لاني حاسة اني عملة نادرة

بالنسبة للاستفتاء كل واحد فينا لازم يكون له رأي ولاول مرة في تاريخ مصر هادلي بصوتي وانا مطمئنة ان صوتي هيوصل سواء كان ايجابي او سلبي لكن المهم ليه راي يعبر عن قراري اللي لاممكن اتنازل عنه ابدا وعن نفسي هقول نعم للتعديلات الدستورية المؤقتة لانها فعلا مؤقتة وبعد مايكون فيه رئيس جمهورية وبرلمان كل ده هيتغير

احنا كنا فين واصبحنا فين كنا بنتمني بند واحد يتغير اصبح فيه اكتر من بند عايزين البلد تمشي والجيش بتاعنا قرب يكشر عن انيابه والعم طنطاوي خلاص قرب يسلم السلطة لو الاغلبية قالت لااااا

بس انا متفائلة وحاسة ان الاغلبية هيقولوا نعم للتعديلات الدستورية ولو لاقيت هناك العم ابو شنبات اعرف اننا مستحيل نتغير

اسفة للتطويل
    وفي انتظار حكاياتك
    88
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الأربعاء مارس 16, 2011 4:56 pm

لقاء أون لاين كتب:
    حكاياتك حلوة يادكتور من غير حضرتك تضامنا مع الاخوة الثوار برغم ان ثورة 52 هي كمان
    مالغيتش كلمة بك وباشا بس اللسان المصري دائما محترم ومش ممكن يغير عاداته واخد بال حضرتك

حكاية العم ابو شنبات لم تنتهي بعد لانه سمه من سمات الانتخابات بس حظك لانك من زماااااااااان اوي كنت بقيت مليونير لانهم ماشاء الله بيوزعوا فلوس الايام دي (بيشتروا صوتنا يعني لوكنت منك كنت اقول لعمو ابوشنب صوتي مايقلش عن 200جنيه ) لكن هو بصراحة طلع ذكي اوي لان لما هددته طلعلك ورقتين ....ودي اخرالمدارس اللي دخلتها يادكتور

انا عن نفسي ماكنتش بانتخب اي حد طول العشر سنوات اللي هم عمري لان بقول دايما لاي حد يسالني انتخبتي مين اقولهم (وليه اتعب نفسي واضيع صوتي وانا عارفة مقدما مين اللي هينجح)

انتخابات رئاسة الجمهورية والله اعلم ماكانش لها لجان انتخابية
    واحتمال كان لها بس انا اجهل بمكانها لان اللي كنت اعرفه ان الباشا ناجح ناجح ماشاء الله مذاكر كويس و99.9%بيموتوا في دباديبه وكنت فاكرة ان انا ال0.1اللي لم انتخب الريس وكنت فرحانة جدا لاني حاسة اني عملة نادرة

بالنسبة للاستفتاء كل واحد فينا لازم يكون له رأي ولاول مرة في تاريخ مصر هادلي بصوتي وانا مطمئنة ان صوتي هيوصل سواء كان ايجابي او سلبي لكن المهم ليه راي يعبر عن قراري اللي لاممكن اتنازل عنه ابدا وعن نفسي هقول نعم للتعديلات الدستورية المؤقتة لانها فعلا مؤقتة وبعد مايكون فيه رئيس جمهورية وبرلمان كل ده هيتغير

احنا كنا فين واصبحنا فين كنا بنتمني بند واحد يتغير اصبح فيه اكتر من بند عايزين البلد تمشي والجيش بتاعنا قرب يكشر عن انيابه والعم طنطاوي خلاص قرب يسلم السلطة لو الاغلبية قالت لااااا

بس انا متفائلة وحاسة ان الاغلبية هيقولوا نعم للتعديلات الدستورية ولو لاقيت هناك العم ابو شنبات اعرف اننا مستحيل نتغير

اسفة للتطويل
    وفي انتظار حكاياتك
    88
    أيوة أختى الفاضلة واخد بال حضرتى يا أفندم
    دية كانت حكاية الاستفتاءات لكن الانتخابات موضوع تانى
    الأنتخابات بيبقى فيه زباين أكتر يمكن عشان الفلوس زى ما قلت و يمكن المصالح و يمكن العصبيات و يمكن التربيطات و حاجات كتيرة نبقى نتكلم عليها بعدين
    كان فى لجان فى انتخابات الرئاسة دى اللى كان فيها أيمن نور و رؤساء الأحزاب اللى كان أول مرة الواحد يسمع بأسماء أحزابهم الديكورية و البركة فى الديكتاتور و حزبه الحزن الوثنى الديناصورى اللى كانوا خانقين الدنيا و الأحزاب بمصر
    و أتمنى فعلا تكون التعديلات مؤقتة
    وأنا و الله نفسى نخلص من عمو طنطاوى لأنى مش مرتاح له
    دمت بكل خير أختى الفاضلة حضرتك
    ابو فريدة
    ابو فريدة
    مشرف عام
    مشرف عام

الساعه الان :
    ذكر عدد المساهمات : 704

مُساهمة من طرف ابو فريدة الأربعاء مارس 16, 2011 5:14 pm

على فكرة ------------------------- يا دكتور / وليد الباز

إنت كونت من 50 سنة يعنى نقول كدة من ايام العيادة فى ديسط صح ...ههههههههههههههه

كان التصويت من غير حضوار اى واحد يعنى انت موجود زى مش موجود واى واحد

من الشعب المصرى فى اى تصويت كان بيقول ( يا عم هو كدة كدة نجح تصويت اية صح )

بس دى كان زمان ................ قبل 25 يناير

وانا مع الاخت لقاء اون لاين ... احنا كنا فين واصبحنا فين

وعلى فكرة ( العم ابو شناب خلص كان ايام ( حبيب بك العادلى ) يعنى كان زمان

X01014 X01014 X01014
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الأربعاء مارس 16, 2011 5:30 pm

علاء سعد كتب: على فكرة ------------------------- يا دكتور / وليد الباز

إنت كونت من 50 سنة يعنى نقول كدة من ايام العيادة فى ديسط صح ...ههههههههههههههه

كان التصويت من غير حضوار اى واحد يعنى انت موجود زى مش موجود واى واحد

من الشعب المصرى فى اى تصويت كان بيقول ( يا عم هو كدة كدة نجح تصويت اية صح )

بس دى كان زمان ................ قبل 25 يناير

وانا مع الاخت لقاء اون لاين ... احنا كنا فين واصبحنا فين

وعلى فكرة ( العم ابو شناب خلص كان ايام ( حبيب بك العادلى ) يعنى كان زمان

X01014 X01014 X01014
    أنت فين يا مرزوق قصدى يا علاء؟
    أنت فين أخى الحبيب لا حرمنا الله من مرورك الجميل
    لا يا عمنا الخمسين سنة بعد كده بشوية ما أنت عارف الديكتاتور السابق المخلوع الملسوع كان مخلينا زى العواجيز الحمد لله أن الأيام دى راحت
    بس أنت متأكد أن الراجل أبو شنبات حلق شنبه
    أنت متأكد؟ طيب عند أى حلاق عشان نرفع البصمات

87
    لقاء أون لاين
    لقاء أون لاين
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف لقاء أون لاين الأربعاء مارس 16, 2011 5:32 pm

[b
    ]d]color=green]b]احنا عايشين الديمقراطيه في ابهي صورها حصري ولاول مرة بمصر
    ان شاء الله التعديلات هتكون مؤقتة لان الدستور سقط بسقوط الرئيس والدستور الجديد هيقوم به الرئيس القادم

ولو حصل ندالة من اي مسئول في الحكومة فميدان التحرير قابع في مكانه لم يتغير

بس انا خايفة بجد لان معظم اللي رافضين التعيلات لهم مصالح شخصية او الدستور هيمنعهم للترشح في الرئاسة زي البرادعي كده وخايفة يكونوا بتفكيرهم في التجديد انهم يغيروا المادة التانية في الدستور

فنعم للتعديلات حتى تمر البلد من هذا المأزق وماننساش إن الحدود في خطرمابين إسرائيل وليبيا المدمرة بفعل إسرائيل والقذافي اللي بيكره مصر والجنوب المنقسم بفضل إسرائيل وأمريكا والمادة التانية المهددة

يمكن المشكلة الوحيدة الخاصة بنعم للتعديلات الدستورية ان مجلس الشعب هيتعمل قريب واكتر اللي هيشكلوه من الاخوان وباقي الحزب الوطني
    لان لسة مافيش احزاب اتكونت ويمكن يكون رئيسنا من الاخوان ودي كارثة في حد ذاتها

بس زي ماقلت الشعب حصل فيه صحوة واي غلطة من اي مسئول الميدان موجود وصفحات الفيس بوك مفتوحة بلينك واحد ممكن نتجمع تاني حضرت
    ك[/b] [/b][/color] Very Happy Very Happy
    ابو فريدة
    ابو فريدة
    مشرف عام
    مشرف عام

الساعه الان :
    ذكر عدد المساهمات : 704

مُساهمة من طرف ابو فريدة الأربعاء مارس 16, 2011 5:51 pm

أنت فين يا مرزوق قصدى يا علاء؟
    لا يا عمنا الخمسين سنة بعد كده بشوية ما أنت عارف الديكتاتور السابق المخلوع الملسوع كان مخلينا زى العواجيز الحمد لله أن الأيام دى راحت

اn]]نا كونت انا وبركات صحبى عند الباشا ............ حسان [/b]

وعلى فكرة ... يا دكتور .. وليد الباز

ابو شنبات ..... حلاق الشناب عند النائب العام

حبيبى يا ... دكتور .. وليد
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الخميس مارس 17, 2011 11:33 am

لقاء أون لاين كتب:[b
    ]d]color=green]b]احنا عايشين الديمقراطيه في ابهي صورها حصري ولاول مرة بمصر
    ان شاء الله التعديلات هتكون مؤقتة لان الدستور سقط بسقوط الرئيس والدستور الجديد هيقوم به الرئيس القادم

ولو حصل ندالة من اي مسئول في الحكومة فميدان التحرير قابع في مكانه لم يتغير

بس انا خايفة بجد لان معظم اللي رافضين التعيلات لهم مصالح شخصية او الدستور هيمنعهم للترشح في الرئاسة زي البرادعي كده وخايفة يكونوا بتفكيرهم في التجديد انهم يغيروا المادة التانية في الدستور

فنعم للتعديلات حتى تمر البلد من هذا المأزق وماننساش إن الحدود في خطرمابين إسرائيل وليبيا المدمرة بفعل إسرائيل والقذافي اللي بيكره مصر والجنوب المنقسم بفضل إسرائيل وأمريكا والمادة التانية المهددة

يمكن المشكلة الوحيدة الخاصة بنعم للتعديلات الدستورية ان مجلس الشعب هيتعمل قريب واكتر اللي هيشكلوه من الاخوان وباقي الحزب الوطني
    لان لسة مافيش احزاب اتكونت ويمكن يكون رئيسنا من الاخوان ودي كارثة في حد ذاتها

بس زي ماقلت الشعب حصل فيه صحوة واي غلطة من اي مسئول الميدان موجود وصفحات الفيس بوك مفتوحة بلينك واحد ممكن نتجمع تاني حضرت
    ك[/b] [/b][/color] Very Happy Very Happy
    حياك الله أختى الفاضلة حضرتك
    عارفة كلمة حضرتك كمان بتفكرنى
    بحضرة مرزا غلام أحمد القاديانى و أتباعه بيسموه المهدى المنتظر و المسيح الموعود
    و القاديانية فرقة بتدعى أن حضرة مرزا ده هو المهدى و هو كمان مسيح آخر الزمان الاتنين فى واحد
    حاجة كده زى الشامبو و البلسم مع بعض
    المهم كنت فى مناظرة مع واحد من أتباع القاديانية و فى وسط النقاش قلت مرزا غلام أحمد من غير ما أقول حضرة مرزا غلام أحمد فانسحب المتناظر فورا و هو عمال يلعن فى أهلى هههههههه ما علينا
    شوفى حضرتك
    وجهة نظرى أن الشعب وحده هو من يحدد اختياره بمعنى فتح الباب لكل المرشحين بلا قيود و الشعب وحده يختار من يشاء
    التعديلات التى تمت جيدة و لكن ليست كافية و أتمنى المزيد
    وليظل ميدان التحرير هو الحارس و المراقب للأداء الحكومى
    مرة سألوا أحد المفكرين الأوروبين
    ما تعريفك للديمقراطية؟
    قال: أن تستطيع تغيير الحكومة و الحاكم بصناديق الأقتراع عندما لا يرضيك الأداء
    هل نرى ديمقراطية كتلك؟
    يارب
    دمت بكل خير
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الخميس مارس 17, 2011 11:58 am

حيا الله أختى لقاء و بارك الله فيك
    هل الوقت غير كافى لعمل دستور جديد؟
    الدستور لن يكون أختراع فهناك دساتير يعرفها الخبراء الدستوريين نختار منها ما يناسبنا
    بل هناك دستور جهزه الخبراء أيام جمال عبد الناصر يقول عنه المتابعون أنه أفضل دستور على وجه الأرض لكن عبد الناصر رفضه و قال الشعب غير مستعد بعد لكل الديمقراطية
    لقد سئمنا من الأوصياء علينا يفكرون بدل منا و يعطون قرارات بدلا منا
    الموضوع لن يحتاج لوقت طويل كما يدعون
    هل هناك خطورة على المادة الثانية؟
    الأغلبية الساحقة من الشعب مسلمون هل سيغير أى كلام تلك الحقيقة
    فيما يفكرون؟
    يقولون نريد دولة مدنية
    و هل نحن دولة دينية؟
    هل كانت تلك المادة تطبق الشريعة و حدودها فى مصر
    ما أريد أن أقوله أن المادة الثانية واقع لا يمكن تغيره بجرة قلم
    نحن مسلمون بالأغلبية و بالتالى الاسلام هو مصدر التشريع لدينا و اللى مش عاجبه يروح بلد تانية تكون أغلبية سكانها من نفس دينه
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الخميس مارس 17, 2011 12:02 pm

علاء سعد كتب: أنت فين يا مرزوق قصدى يا علاء؟

اn]]نا كونت انا وبركات صحبى عند الباشا ............ حسان [/b]

وعلى فكرة ... يا دكتور .. وليد الباز

ابو شنبات ..... حلاق الشناب عند النائب العام

حبيبى يا ... دكتور .. وليد
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    حيا الله أخى الحبيب علاء
    و الله ياأخى لو الشنبات بالطول ده علطول يبقى محدش هيروح الأستفتاء

Very Happy
    درة الاسلام
    عضو مميز
    عضو مميز

الساعه الان :

مُساهمة من طرف درة الاسلام الخميس مارس 17, 2011 3:49 pm

حكايتك يادكتورمع ابو شنبات مش جديدة على المصريين انا واحده من الناس رحت مره فى انتخابات مجلس شعب لقيت اسمى متعلم علية يعنى رحت ذى مارحتش مش فارقه ومره واحد من الى كانو مترشحين فى مجلس الشعب تبع الحزب كان بياخد الصوت ب20جنيه وفرخه فانا مع التعديل على الاقل دى الوقت البلد فى حاله لاتحتمل لا وبعدين يادكتور بسقوط النظام سقط الدستور ونبقى نختار الى فى برنامجه الانتخابى هيعمل دستور جديد ومفيش واحد عاد يقدر يستخف بالشعب المصرى لاننا ببساطه عرفنا طريق الميدان وخلاص العم ابوشنبات راح وراحت ايامه ولاول مره ان شاء الله مصر تشهد انتخابات عادله بدون تزوير اول مره احس ان نزولى هيبقى له لازمه اول مره هنقدر نختار سواء الى هيقول اه اولا ومع الاخت لقاء احنا كنا فين وبقينا فين احنا كنا نتخيل ان كل الظلم والجبروت من الوزراء وصاحب المقام الرفيع يبقو كاريكتير فى الصحف والمجلات وان شاء الله يادكتور حكايتك مع ابو شنبات مش هتتكرر مشكووووووووور
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الخميس مارس 17, 2011 4:07 pm

درة الاسلام كتب:حكايتك يادكتورمع ابو شنبات مش جديدة على المصريين انا واحده من الناس رحت مره فى انتخابات مجلس شعب لقيت اسمى متعلم علية يعنى رحت ذى مارحتش مش فارقه ومره واحد من الى كانو مترشحين فى مجلس الشعب تبع الحزب كان بياخد الصوت ب20جنيه وفرخه فانا مع التعديل على الاقل دى الوقت البلد فى حاله لاتحتمل لا وبعدين يادكتور بسقوط النظام سقط الدستور ونبقى نختار الى فى برنامجه الانتخابى هيعمل دستور جديد ومفيش واحد عاد يقدر يستخف بالشعب المصرى لاننا ببساطه عرفنا طريق الميدان وخلاص العم ابوشنبات راح وراحت ايامه ولاول مره ان شاء الله مصر تشهد انتخابات عادله بدون تزوير اول مره احس ان نزولى هيبقى له لازمه اول مره هنقدر نختار سواء الى هيقول اه اولا ومع الاخت لقاء احنا كنا فين وبقينا فين احنا كنا نتخيل ان كل الظلم والجبروت من الوزراء وصاحب المقام الرفيع يبقو كاريكتير فى الصحف والمجلات وان شاء الله يادكتور حكايتك مع ابو شنبات مش هتتكرر مشكووووووووور
    حيا الله درة الاسلام
    نتمنى ألا تتكرر تلك المهازل
    الصوت بعشرين جنيه و فرخة كلام مقنع جدا و برنامج انتخابى محصلش
    طيب ده كان بيشترى غيره كان بيتزور ليه من غير العشرين و الفرخة
    المهم يا جماعة حتى لا يعود أبوشنبات أو أبوفرخة يجب أن نقف يد واحدة ضد الفساد
    دمتم بكل خير و صحة و عافية
    لقاء أون لاين
    لقاء أون لاين
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف لقاء أون لاين الجمعة مارس 18, 2011 5:28 pm

[quote="د- وليد الباز"]
    ]
    حياك الله أختى الفاضلة حضرتك[size=24]
    عارفة كلمة حضرتك كمان بتفكرنى
    بحضرة مرزا غلام أحمد القاديانى و أتباعه بيسموه المهدى المنتظر و المسيح الموعود
    و القاديانية فرقة بتدعى أن حضرة مرزا ده هو المهدى و هو كمان مسيح آخر الزمان الاتنين فى واحد
    حاجة كده زى الشامبو و البلسم مع بعض
    المهم كنت فى مناظرة مع واحد من أتباع القاديانية و فى وسط النقاش قلت مرزا غلام أحمد من غير ما أقول حضرة مرزا غلام أحمد فانسحب المتناظر فورا و هو عمال يلعن فى أهلى هههههههه ما علينا
    شوفى حضرتك
    وجهة نظرى أن الشعب وحده هو من يحدد اختياره بمعنى فتح الباب لكل المرشحين بلا قيود و الشعب وحده يختار من يشاء
    التعديلات التى تمت جيدة و لكن ليست كافية و أتمنى المزيد
    وليظل ميدان التحرير هو الحارس و المراقب للأداء الحكومى
    مرة سألوا أحد المفكرين الأوروبين
    ما تعريفك للديمقراطية؟
    قال: أن تستطيع تغيير الحكومة و الحاكم بصناديق الأقتراع عندما لا يرضيك الأداء
    هل نرى ديمقراطية كتلك؟
    يارب
    دمت بكل خير

فيه حد يادكتور يدخل مناظرة مع واحد هندي
    ناس مخها تخين شوية لانهم لو علي دراية بالدين كويس حتي لو من بعيدهيعرفوا ان المسيح المنتظر هو سيدنا عيسي بن مريم
    المفروض يفهموا من نفسهم ويلغوا اعتقادهم بالشيخ مرزا القادياني ان بمجرد موته بطلت عقيدته
    المهم انا متاسفة من كلمة حضرتك بس هي فعلا لازمة في كلامي ولو قولتها تاني التمس لي العذر...... زهايمر بقي
    بس ياريت حضرتك تصدقني ان شاء الله الفترة الجاية هنعيش ابهي عصور الديموقراطية الشعب اخد عبرة من الثورة مافيش حد هيتراخي او هيهمل في اداء واجبه
    هقول لك علي حاجة حصلت
    وانا رايحة شغلي من يومين كده مريت علي فرن عيش كنت بحب اتأمل حال الناس بصراحة وهم واقفين في الطابور وكنت اسمع تعليقاتهم ودعاهم علي مبارك وكنت بشوف سلبية صاحب الفرن والكوسة كمان ما افران العيش هي كمان فيها واسطة
    المهم ولاول مرة في تاريخ مصر سمعت الجملة اللي عمري ماكنت اصدق اسمعها غير في الحلم
    والموقف بالظبط ان واحدة حلوة جدا واقفة في الطابور وعاوزة تعدي الست اللي امامها وكانت بتضحك للفران كده وبتيله فلوس بزيادة (رشوة يعني )فوجئت بالفران بيقولها (ده ظلم وحرام انك تعدي دورها
    يعني اصبح فيه ناس عارفة يعني ايه أظلم ويعني ايه لو ظلمت هيكون فيه عقاب من ربنا
    احنا عيشنا ايام الثورة وخلاص عدت حاليا بنطبقها في نفسنا و حياتنا وشغلنا

فيه امل يادكتور باذن الله اننا هنعيش الديموقراطية
    وهنكون باذن الله كلنا ايد واحدة
    امال هنحرر الاقصي ازاااااااااي .........؟

دمت بكل خير سيادتك [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    لقاء أون لاين
    لقاء أون لاين
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف لقاء أون لاين الجمعة مارس 18, 2011 6:38 pm

[quote="د- وليد الباز"]حيا الله أختى لقاء و بارك الله فيك
    هل الوقت غير كافى لعمل دستور جديد؟
    الدستور لن يكون أختراع فهناك دساتير يعرفها الخبراء الدستوريين نختار منها ما يناسبنا
    بل هناك دستور جهزه الخبراء أيام جمال عبد الناصر يقول عنه المتابعون أنه أفضل دستور على وجه الأرض لكن عبد الناصر رفضه و قال الشعب غير مستعد بعد لكل الديمقراطية
    لقد سئمنا من الأوصياء علينا يفكرون بدل منا و يعطون قرارات بدلا منا
    الموضوع لن يحتاج لوقت طويل كما يدعون
    هل هناك خطورة على المادة الثانية؟
    الأغلبية الساحقة من الشعب مسلمون هل سيغير أى كلام تلك الحقيقة
    فيما يفكرون؟
    يقولون نريد دولة مدنية
    و هل نحن دولة دينية؟
    هل كانت تلك المادة تطبق الشريعة و حدودها فى مصر
    ما أريد أن أقوله أن المادة الثانية واقع لا يمكن تغيره بجرة قلم
    نحن مسلمون بالأغلبية و بالتالى الاسلام هو مصدر التشريع لدينا و اللى مش عاجبه يروح بلد تانية تكون أغلبية سكانها من نفس دينه

نعم للتعديلات الدستوريه يادكتور من وجهة نظري طبعا لان دلوقتي بنعاني من الفوضي والثورات المضادة وتطويل الفترة دي

معناه تطويل الفوضي والفرصة لزرع الفتن من العناصر الفاسدةوازاي في الفتردة دي هنقدر نتفق علي دستور كامل واحنا دلوقتي

مش قادرين نتفق علي تغيير المواد وكله بيطمع في مكاسب شخصية الواقع ان احنا نقبل التعديلات وبعدين بعد اختيار رئيس نزيه

وتكوين مجلس شعب نزيه نعرض اي مادة مش عاجبانا للتغيير وكدة تبقي الناس استقرت وحاسة بالامان والضغوط قلت وحرية

التفكير هتكون هية الاساس لان محدش هيقدر يفكر صح في ظل هذه الفوضي

الرئيس اللي هيجي واللي هيعمل الي

احنا عايزينه مش اللي هو عايزه
    سواء كنا متفقين او مختلفين معاه هيفكر ولو مجرد تفكير انه

يضحك علينا تاني يبقي اهبل لان مبارك اللي ابو

الهول غار منه من كتر تمسكه بالكرسي الجيل ده عرف يخلعه

يعني باختصار اللي هيجي مش بمزاجه لاء غصب عنه هيعمل

اللي احنا عايزينه

الغالبيه العظمي يادكتور اصبح عندها وعي سياسي وهتختار صح

وما معندناش ناس غلابه وعلي نياتهم وهيضحك عليهم بكلام

ناعم
    باختصار لسه عايزين وقت علشان ننمي الوعي السياسي عند

معظم طبقات الشعب علشان نخلي الفقير يعرف انه لو اخد مائة

جنيه نظير انه يبيع صوته لواحد معندوش ضمير هيخسر قصاد

المائه جنيه دي فلوس كتير اوي هيلهفها في كرشه صاحب

الكرسي واللي كان المفروض تروح للشعب

بالنسبة للمادة التانية بصراحة بيني وبين حضرتك كده انا شايفة ان الناس مش بتعمل بيها اساسا لو تشوف الضمير والفساد

والرشاوي وانحلال الاخلاق والاسفاف حتي النظام قبل كده كان قفل القنوات الدينية ده غير ازمة توحيد الاذان يعني حتي لو المادة

التانية غيرموجودة المهم في قرب الناس من ربنا وخوفهم منه وحرصهم علي رضاه

انا متاسفة تاني للاطالة بس الكلام في السياسة بيخليني اسبح في الكلام وانسي نفسي

شكرا لاهتمامك لردك علي اخي الفاضل دكتور وليد من غير القاب
    دمت بكل خير ومحبة ورضا الله [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز السبت مارس 19, 2011 1:08 pm

فيه حد يادكتور يدخل مناظرة مع واحد هندي
    ناس مخها تخين شوية لانهم لو علي دراية بالدين كويس حتي لو من بعيدهيعرفوا ان المسيح المنتظر هو سيدنا عيسي بن مريم
    المفروض يفهموا من نفسهم ويلغوا اعتقادهم بالشيخ مرزا القادياني ان بمجرد موته بطلت عقيدته
    المهم انا متاسفة من كلمة حضرتك بس هي فعلا لازمة في كلامي ولو قولتها تاني التمس لي العذر...... زهايمر بقي
    بس ياريت حضرتك تصدقني ان شاء الله الفترة الجاية هنعيش ابهي عصور الديموقراطية الشعب اخد عبرة من الثورة مافيش حد هيتراخي او هيهمل في اداء واجبه
    هقول لك علي حاجة حصلت
    وانا رايحة شغلي من يومين كده مريت علي فرن عيش كنت بحب اتأمل حال الناس بصراحة وهم واقفين في الطابور وكنت اسمع تعليقاتهم ودعاهم علي مبارك وكنت بشوف سلبية صاحب الفرن والكوسة كمان ما افران العيش هي كمان فيها واسطة
    المهم ولاول مرة في تاريخ مصر سمعت الجملة اللي عمري ماكنت اصدق اسمعها غير في الحلم
    والموقف بالظبط ان واحدة حلوة جدا واقفة في الطابور وعاوزة تعدي الست اللي امامها وكانت بتضحك للفران كده وبتيله فلوس بزيادة (رشوة يعني )فوجئت بالفران بيقولها (ده ظلم وحرام انك تعدي دورها
    يعني اصبح فيه ناس عارفة يعني ايه أظلم ويعني ايه لو ظلمت هيكون فيه عقاب من ربنا
    احنا عيشنا ايام الثورة وخلاص عدت حاليا بنطبقها في نفسنا و حياتنا وشغلنا

فيه امل يادكتور باذن الله اننا هنعيش الديموقراطية
    وهنكون باذن الله كلنا ايد واحدة
    امال هنحرر الاقصي ازاااااااااي .........؟

دمت بكل خير سيادتك [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    [/quote]
    حياك الله اختى لقاء و جعل الجنة مثوانا و مثواك
    الحقيقة يا أختى أنه لم يكن هنديا بل كان مصريا و ما لا يدركه البعض أن تلك الطائفة فى تزايد عجيب
    و رغم أن اهتماماتى فى الدعوة كانت مقتصرة على النصارى فقط لكنى بدأت اهتم بتلك الطائفة لأنهم نشيطون فى أوروبا و للأسف أكثر من نصف المسلمين الجدد فى أوربا كانوا نتاج نشاط تلك الطائفة و هنا مكن الخطورة
    نرجع لموضوعنا
    أنا طبعا مصدق أن القادم أحسن
    لكن
    لا أريد أن نركن بل أن نعمل
    حتى يكون القادم أحسن
    يجب أن نكون أحنا أحسن
    تلك فكرتى و دمت بكل خير
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز السبت مارس 19, 2011 1:17 pm

نعم للتعديلات الدستوريه يادكتور من وجهة نظري طبعا لان دلوقتي بنعاني من الفوضي والثورات المضادة وتطويل الفترة دي

معناه تطويل الفوضي والفرصة لزرع الفتن من العناصر الفاسدةوازاي في الفتردة دي هنقدر نتفق علي دستور كامل واحنا دلوقتي

مش قادرين نتفق علي تغيير المواد وكله بيطمع في مكاسب شخصية الواقع ان احنا نقبل التعديلات وبعدين بعد اختيار رئيس نزيه

وتكوين مجلس شعب نزيه نعرض اي مادة مش عاجبانا للتغيير وكدة تبقي الناس استقرت وحاسة بالامان والضغوط قلت وحرية

التفكير هتكون هية الاساس لان محدش هيقدر يفكر صح في ظل هذه الفوضي

الرئيس اللي هيجي واللي هيعمل الي

احنا عايزينه مش اللي هو عايزه
    سواء كنا متفقين او مختلفين معاه هيفكر ولو مجرد تفكير انه

يضحك علينا تاني يبقي اهبل لان مبارك اللي ابو

الهول غار منه من كتر تمسكه بالكرسي الجيل ده عرف يخلعه

يعني باختصار اللي هيجي مش بمزاجه لاء غصب عنه هيعمل

اللي احنا عايزينه

الغالبيه العظمي يادكتور اصبح عندها وعي سياسي وهتختار صح

وما معندناش ناس غلابه وعلي نياتهم وهيضحك عليهم بكلام

ناعم
    باختصار لسه عايزين وقت علشان ننمي الوعي السياسي عند

معظم طبقات الشعب علشان نخلي الفقير يعرف انه لو اخد مائة

جنيه نظير انه يبيع صوته لواحد معندوش ضمير هيخسر قصاد

المائه جنيه دي فلوس كتير اوي هيلهفها في كرشه صاحب

الكرسي واللي كان المفروض تروح للشعب

بالنسبة للمادة التانية بصراحة بيني وبين حضرتك كده انا شايفة ان الناس مش بتعمل بيها اساسا لو تشوف الضمير والفساد

والرشاوي وانحلال الاخلاق والاسفاف حتي النظام قبل كده كان قفل القنوات الدينية ده غير ازمة توحيد الاذان يعني حتي لو المادة

التانية غيرموجودة المهم في قرب الناس من ربنا وخوفهم منه وحرصهم علي رضاه

انا متاسفة تاني للاطالة بس الكلام في السياسة بيخليني اسبح في الكلام وانسي نفسي

شكرا لاهتمامك لردك علي اخي الفاضل دكتور وليد من غير القاب
    دمت بكل خير ومحبة ورضا الله [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[/center][/quote]
    الاستفتاء بدأ من ساعات أختى الفاضلة
    و أعتقد أن الأغلبية ستقول نعم
    و نتمنى أن تسير الأمور كما نحلم
    و حتى تصير مصر أفضل
    يجب أن نكون نحن أفضل كما أوضحت قبل قليل
    عندما نكون شعب مثالى و فاضل
    ستكون بلدنا كما نحلم جميعا
    كلنا نريد بلدنا أفضل من أجلنا و من أجل الأجيال القادمة
    دمت بكل خير أختى الفاضلة
    لقاء أون لاين
    لقاء أون لاين
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف لقاء أون لاين السبت مارس 19, 2011 3:35 pm

د- وليد الباز كتب:

و حتى تصير مصر أفضل
    دمت بكل خير أختى الفاضلة
    [/quote]

الاستفتاء فعلا بدأ كنت متفقة مع صحباتي هنروح مع بعض الصبح وماما معايا في المنصورة ندلي بصوتنا وقلت أكيد حيبقي الموضوع مش زحمة

وكانت المفأجاة

مذهلة الله عليكي يا مصر وعلي ولادك

اول لجنة رحتها زحام رهيب

بس منظم

وشباب اللجان الشعبية واقفة تنطم

كل طوائف المجتمع واقفة في الطابور

وكل الأعمار السنية

ستات في طابور ورجالة في طابور

والطابورين ما شاء الله
    طووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووواااااااااااااااااااااااااااااال جدا وناس فرحانة

وناس جايبة معاها كراسي وعاملة حسابها

قلنا لأ نروح لجنة تانية

لاقينا نفس الشيء

قلت خلاص نتوكل علي الله

نزلت وقفت في الطابور

الله ...الله ....الله

إيه الإحساس ده لقيت عينيا بتدمع
    ولقيتني عماله اقول

الحمد لله الحمد لله

يارب خير لمصر أياُ كان

كل الناس حواليا فرحانة

ومستبشرة
    محدش بيسأل حد إنت حتختار إيه
    ولا حد يزن في ودانك ويقولك علم علي المفتاح ولا حتي الجردل والكنكة حرية شخصية رايك من دماغك مافيش رشوة مافيش خوف اللي جاي بيقول لأ هدفه مصلحة مصر واللي بيقول نعم هدفه مصلحة مصر المصلحة واحدة
    كلنا فرحانين

العريبات بتعدي والناس تبص علي اللجنة ووشها مليان فرحة

ياااااااااااااه ده إحنا كنا في قهر

وقلت ده انا حاقف ساعتين تلاتة علي اقل تقدير

بس وإيه يعني فداكي يا بلدي
    إن شالااقف للصبح

لقيت بنت من اللجنة الشعبية جات

وقالت لماما كبار السن يتفضلوا

متقفيش يا امي في الطابور

رحت مع ماما ودخلت اللجنة

وصوتنا

ياااااااااااااااااااااااااه

الحمد لله يارب إني عشت وشفت اليوم ده

والله العظيم فيه عند بيتنا مدرسة قدامنا وكانت دايماً مركز إنتخابات

وعمري ما دخلتها رغم إهتمامي بالشأن العام

عشان كان دخولي زي قلته

وكنت عارفة مين اللي هينجح النهاردة صوتي ليه قيمه

واللي حيقول عليه الشعب حيمشي فوق رأسي
    عشان ده حيبقي إختيار الأغلبية
    حتي غمست ايدي في الحبر اكتر من مرة علشان اتاكد اني انتخبت واني مش بحلم ماكنتش مصدقة بجد الموظف نفسه بيقولي انتي فرحانة اوي ليه قلتله لاني لاول مرة في التاريخ انتخب واحط صوتي لحاجة انا مقتنعة بيها وعارفة ان صوتي مش هيتزور

فقالي طالما اول مرة تنتخبي ويكون اختيارك بنفسك فلازم تعرفي ان الايام الجاية كلها خير

فايا كان اللي هيحصل كلنا بنتمني الخير لمصر
    ربنا معانا ويحميها
    كانت حكايتي مع الانتخاب النهاردة يادكتور وحكيتها لاني بجد فرحانة
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] دمت بكل خير وسعادة وهنا وصحة ورضا الرحمن حضرتك
    [/center]

عدل سابقا من قبل لقاء أون لاين في السبت مارس 19, 2011 6:28 pm عدل 1 مرات
    لقاء أون لاين
    لقاء أون لاين
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف لقاء أون لاين السبت مارس 19, 2011 4:25 pm

نسيت اقول لحضرتك انا كنت اقصد المناظرة مع واحد هندي ان حضرة المراز القادياني هو اساسا هندي فاتباعه شكله في تصرفهم وعقائدهم حتي في السلام وطريقة الجلوس
    واخيراااااااااااا

اللهم ولى امورنا خيارنا ولا تولى امورنا شرارنا
    اللهم من اراد بمصر خيرا فرزقنا خيره ومن اراد بمصر شرا فاكفنا شره
    اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه
    اللهم اكفنا شر الفتن ما ظهر منها وما بطن
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الأحد مارس 20, 2011 11:35 am

لقاء أون لاين كتب:
    د- وليد الباز كتب:

و حتى تصير مصر أفضل
    دمت بكل خير أختى الفاضلة

الاستفتاء فعلا بدأ كنت متفقة مع صحباتي هنروح مع بعض الصبح وماما معايا في المنصورة ندلي بصوتنا وقلت أكيد حيبقي الموضوع مش زحمة

وكانت المفأجاة

مذهلة الله عليكي يا مصر وعلي ولادك

اول لجنة رحتها زحام رهيب

بس منظم

وشباب اللجان الشعبية واقفة تنطم

كل طوائف المجتمع واقفة في الطابور

وكل الأعمار السنية

ستات في طابور ورجالة في طابور

والطابورين ما شاء الله
    طووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووواااااااااااااااااااااااااااااال جدا وناس فرحانة

وناس جايبة معاها كراسي وعاملة حسابها

قلنا لأ نروح لجنة تانية

لاقينا نفس الشيء

قلت خلاص نتوكل علي الله

نزلت وقفت في الطابور

الله ...الله ....الله

إيه الإحساس ده لقيت عينيا بتدمع
    ولقيتني عماله اقول

الحمد لله الحمد لله

يارب خير لمصر أياُ كان

كل الناس حواليا فرحانة

ومستبشرة
    محدش بيسأل حد إنت حتختار إيه
    ولا حد يزن في ودانك ويقولك علم علي المفتاح ولا حتي الجردل والكنكة حرية شخصية رايك من دماغك مافيش رشوة مافيش خوف اللي جاي بيقول لأ هدفه مصلحة مصر واللي بيقول نعم هدفه مصلحة مصر المصلحة واحدة
    كلنا فرحانين

العريبات بتعدي والناس تبص علي اللجنة ووشها مليان فرحة

ياااااااااااااه ده إحنا كنا في قهر

وقلت ده انا حاقف ساعتين تلاتة علي اقل تقدير

بس وإيه يعني فداكي يا بلدي
    إن شالااقف للصبح

لقيت بنت من اللجنة الشعبية جات

وقالت لماما كبار السن يتفضلوا

متقفيش يا امي في الطابور

رحت مع ماما ودخلت اللجنة

وصوتنا

ياااااااااااااااااااااااااه

الحمد لله يارب إني عشت وشفت اليوم ده

والله العظيم فيه عند بيتنا مدرسة قدامنا وكانت دايماً مركز إنتخابات

وعمري ما دخلتها رغم إهتمامي بالشأن العام

عشان كان دخولي زي قلته

وكنت عارفة مين اللي هينجح النهاردة صوتي ليه قيمه

واللي حيقول عليه الشعب حيمشي فوق رأسي
    عشان ده حيبقي إختيار الأغلبية
    حتي غمست ايدي في الحبر اكتر من مرة علشان اتاكد اني انتخبت واني مش بحلم ماكنتش مصدقة بجد الموظف نفسه بيقولي انتي فرحانة اوي ليه قلتله لاني لاول مرة في التاريخ انتخب واحط صوتي لحاجة انا مقتنعة بيها وعارفة ان صوتي مش هيتزور

فقالي طالما اول مرة تنتخبي ويكون اختيارك بنفسك فلازم تعرفي ان الايام الجاية كلها خير

فايا كان اللي هيحصل كلنا بنتمني الخير لمصر
    ربنا معانا ويحميها
    كانت حكايتي مع الانتخاب النهاردة يادكتور وحكيتها لاني بجد فرحانة
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] دمت بكل خير وسعادة وهنا وصحة ورضا الرحمن حضرتك
    [/center]
    [/quote]
    [size=24]حياك الله أختى الفاضلة لقاء

و الله لقد أثلجت صدرى بتعليقك
    لقد طار قلبى فرحا و أنت تصفين الأستفتاء الرائع بغض النظر عن نتيجته
    لا أجد ما أعلق به على روعة وصفك
    لقد دمعت عيناى لأننى لست بمصر الآن و لم أشاهد خروج الشعب العظيم
    لقد حلمت دوما بتحرك الكتلة الصامتة لتغير التاريخ و عندما تحركت لم أكن موجودا للأسف و لكن قلبى معكم و مصر لم تغب أبدا عن خاطرى
    دمت بكل خير أختى الفاضلة و جزاك الله الجنة[/size]
    د- وليد الباز
    د- وليد الباز
    Admin
    Admin

الساعه الان :

مُساهمة من طرف د- وليد الباز الأحد مارس 20, 2011 11:38 am

لقاء أون لاين كتب:
    نسيت اقول لحضرتك انا كنت اقصد المناظرة مع واحد هندي ان حضرة المراز القادياني هو اساسا هندي فاتباعه شكله في تصرفهم وعقائدهم حتي في السلام وطريقة الجلوس
    واخيراااااااااااا

اللهم ولى امورنا خيارنا ولا تولى امورنا شرارنا
    اللهم من اراد بمصر خيرا فرزقنا خيره ومن اراد بمصر شرا فاكفنا شره
    اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه
    اللهم اكفنا شر الفتن ما ظهر منها وما بطن

اللهم آمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــين

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 7:33 am